lördag 25 september 2010

Tillbaka till verkligheten

Hej igen alla trogna läsare (är ni några?)

Nu är jag tillbaka från semester och sjukdom och det är verkligen dax att sätta igång att uppdatera igen! Nu sitter jag med en påse godis framför mig och tittar på idol. Björn fick stanna kvar i Spanien en vecka till och sedan en vecka på Malta innan han kommer hem. Det är väldigt tråkigt att laga mat till sig själv, vet ni det? Igår gjorde jag därför en sallad på matvete, ruccola, soltorkade tomater, rödlök och fetaost. Busenkelt och mycket gott :) Tog dessvärre inga kort, men jag kan rekommendera det och det går i princip att använda till allt! Till picknick, mellanmål, lunch, till kyckling, fisk eller kassler (som jag hade till igår och idag).

Jag får helt enkelt bjuda på ett äldre recept med bilder så Ni får lite inspiration, men jag hoppas att ni har haft en mysig fredagskväll. Förmodligen har ni mumsat något lite godare än mina rester..

Busenkla fisksoppan (som Kricke har lärt mig) - 4 portioner

600 gram fisk (ta vad ni gillar bäst, men jag gillar lax i denna soppan! alt. 400 gram lax och 200 gram räkor)
två burkar creme fraiche, smaksatt med saffran och tomat
en purjolök
3-4 morötter, beror på storlek
2 potatisar
en nypa chilli, salt och peppar + en och en halv fiskbuljongtärning

Gör såhär:

Börja med att lägga en stor klick smör i en kastrull, och bryn därefter purjolöken tillsammans med rotfrukterna (jag brukar ha mina grönsaker i stavar)i några minuter i smöret. När detta är gjort, späd på med vatten, så det täcker grönsakerna (för mig brukar vattnet nå upp till 1L sträcket). Smula i fiskbuljongtärningarna och krydda efter smak. Chilli piffar upp det mesta tycker jag, som ni kanske börjar förstå nu!
När grönsakerna börjar mjukna (brukar ta ca 10 minuter), blanda då i creme fraichen och låt koka upp. När själva soppan kokar, lägg du i fisken som Du bör ha delat i lite mindre bitar. Färsk fisk behöver inte koka hårt eller länge, räcker att lägga på locket och låta det sjuda i ca fem minuter så är det klart. Servera soppan i fina skålar och gärna med mitt favorit surdegsknäcke! Perfekt värmande soppa nu i hösttider..

1 kommentar:

  1. Åh något för mig kanske, kan det fungera med torsk åsså?!

    SvaraRadera