onsdag 1 september 2010

Regn, regn, lite kantareller, suraSture och hamburgare

Jahapp, då var man hemma igen då. Om vi tar det från början. Jag och Björn (sambon) har nu fått en ny inneboende, nämligen sureSture. En snäll Lotta gav mig nämligen en liten bebis av sin rågsurdeg idag som jag ska ta hand om med hela min själ :) Förhoppningsvis blir han mitt första surdegsbröd redan till helgen..

Vidare ut till skogarna kring Borås. Och ja... lite svamp fick jag med mig hem, både gula och trattisar. Dock får de ligga till sig en dag i kylskåpet för ikväll vankades det hamburgare på menyn! Smaskens!

Hamburgare, 2-3 portioner

500 gram nötfärs (alt. icas nötburgare med jalapeno, mums!)
1st ägg
en nypa ströbröd
chillipulver, salt och peppar
en skvätt grädde (40%, snåla nu inte!)

Gör såhär:

Låt grädde och ströbröd stå i ca 5 min och gotta till sig. Mosa sedan ihop kötffärsen så den blir lite mjukare, jag brukar använda rentvättade händer till detta moment. Nu bör du ha en kletig liten smet.. knäck i ägget och krydda efter behag. Jag använder mig oftast och chillipulver (som jag fått från mamma när de varit i Turkiet), salt och nymalen svartpeppar. Blöt sedan händerna (lättare att forma då) och platta till ca 4-6 hamburgare, beror ju på hur tjocka man vill ha, men platta rejält, de drar ihop sig när man steker dem!
Stek sedan på högvärme i ca 2-3 minuter på varje sida, du märker att de är genomstekta när köttsaften inte längre än röd som kommer ur burgarna. Å andra sidan, med nötkött gör det inget om det är lite rött i mitten, jag och Björn föredrar det framför välstekta burgare.

Släng i de nystekta hamburgarna i Max goda Friscobröd.. servera med pommes (i alla dess former, jag föredrar crisscuts), sallad, gurka, tomat, rå lök, ketchup, dressing och glöm för allt i världen inte Barbequesåsen!!

smaskens!

Hoppas det smakar (om ni nu väljer att tillaga detta någongång.. :))

1 kommentar:

  1. tror minsann att jag ätit detta hos er en gång och visst var det fantastiskt gott.
    hoppas sura sture blir god föressten

    SvaraRadera