söndag 12 september 2010

Sjukstuga

La precis upp ett inlägg som jag gjorde i tisdags, men som strulade vid uppladdning. Sen blev jag ju sjuk och därför har jag inte haft orken riktigt att uppdatera bloggen. Därför lägger jag upp min favvorätt till frukost just för tillfället. (när jag inte äter rostat bröd med björnbärsmarmelad, som jag också har cravings för just nu)..

Världens enklaste och godaste kesoplättar!

Detta behöver du (för en portion, stor sådan)
1 burk keso (naturell 4%)
2 ägg
3 msk dinkelmjöl
en halv burk kesella (naturell 10 %)
en nypa salt.

Gör såhär:
Vispa ihop äggen med mjölet i en bunke. Häll sedan ner keson och vispa sönder lätt, tillsätt kesellan (inget måste men jag gillar smaken bättre då) för att göra smeten lite tjockare. Låt stå i fem minuter.
Stek sedan plättarna i en vanlig stekpanna, jag brukar få plats med tre stycken per omgång och brukar få ut totalt nio plättar på en smet. Observera att du bör steka i rikligt med smör samt att du bör ha ganska hög värme hela tiden. Första gången jag gjorde dessa misslyckades jag lite när jag misstog det för en vanlig pannkakssmet, de är nämligen lite svårare att vända på. Lycka till och smaklig måltid! Jag brukar ha lönnsirap till mina alternativt rivet äpple och kanel (nu när det är höst och svenska äpplena finns i affären :))

under stekning
färdiga att ätas!

2 kommentarer:

  1. Kesoplättarna låter verkligen mumsfilibaba!! De måste jag snart testa :)

    SvaraRadera
  2. Nu har vi testat! Mums mums, med äpple och kanel plus lite socker:)
    kram Rebecka o Anton

    SvaraRadera