söndag 12 september 2010

Grekisk pyttipanna

Ikväll är det fotbollskväll hemma hos oss, jag känner mig lite krasslig, så tända ljus och mys under filten känns helt rätt! Jag har ätit lite rester från ugnspannkakan i söndags och Bjölle har hämtat sig en pizza, så därför för jag bjuda på ett litet äldre recept som jag bjöd Emelie och Johan på när de var här sist.


Grekisk pyttipanna, 4 portioner
1st färdig klyftpotatis, ca 1 kg, brukar köpa Euroshoppers
2st paprikor, en gul och en röd
1 paket Zeta fetaost
en halv burk plommontomater
2st lökar, en röd och en gul


600 gram fläskfilé i marinad. (marinadrecept, se nedan)


Gör såhär:
Börja med att kvällen innan (helst) att blanda marinaden till köttet. Ca 1 dl olja, lite soja, salt, peppar, ca 1 tsk ingefära, två vitlöksklyftor och 1 tsk sambal oelek. Lägg sedani den strimlade fläskfilén i marinaden och låt stå över natten.

När du skall laga rätten så börjar du med att sätta in potatisen i ugnen på 225 grader i ca 15 minuter, det gör inget om den blir lite brun, potatisen kommer mjukna lite av marinaden senare. Hacka under tiden alla grönsaker till mindre bitar. När potatisen börjar få färg tar du ut plåten och strör på alla grönsaker, samt köttet och marinaden. toppa med smulad fetaost. Höj sedan värmen i ugnen till 250 grader och sätt tillbaka plåten i ca 15-20 minuter tills fetaosten är lagom brun och köttet känns färdigt. Servera med en sås, gjord på creme fraiche, italiensk salladskrydda och vitlök. Detta är en rätt som är toppengod och som sköter sig själv!

grekisk pyttipanna innan den varit i ugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar