måndag 27 september 2010

ett gott recept att göra på left-overs

Sitter ni också med levande ljus och njuter av att en ny idol-höst är på gång? Jag njuter dels av idolhöst, men även att alla andra serier har dragit igång (private practice, gossip girl, one tree hill, med flera). Idag har det varit toppen höstväder och jag har varit i skolan på färg-labb, idag hade vi tryckeri på schemat! Förutom ausbrenner-tryck har vi även testat transfertryck och pigmentstryck på disktrasor.. såå fin såå :) Det är kul att våra textila kurser i skolan inte bara erbjuder en massa föreläsningar utan även mycket praktik. Enligt mig är det så man lär sig bäst! Att få praktisera det vi läser om i böckerna..

Middag har jag ätit ute hos min pappa i Fristad, det var mysigt. Så idag bjuder jag på ett tips till Er där hemma i stugorna som passar perfekt om man har fått lite rester över, självfallet kan man även laga maträtten från scratch! När jag gjorde denna rätt hade jag taco rester över, så för mig blev det en tacotårta!


Tacotårta, ca 2 portioner (eftersom det är rester)
Tacoköttfärs, det som blev över, ca 300 gram?
en burk cremefraiche chilli/paprika
en purjolök
en röd paprika
en liten burk majs
riven ost, ca 150 gram (alt. en färdig påse)
4 tortilla bröd

Gör såhär:
Blanda den kalla köttfärsen med creme fraichen. Tillsätt sedan grönsakerna som du har hackat till mindre bitar. Häll av vattnet i majsburken, annars blir det väldigt blött. Rör även ned häflten av den rivna osten i köttfärsröran. Lägg sedan ett bakplåtspapper på en plåt och börja med att lägga ett tortilla bröd i botten, toppa brödet med röran (tänk att det ska bli tre lager, så får du se hur mycket som blir på varje lager). Lägg sedan på ett bröd till, toppa med röran, ett bröd till, toppa med röran..... när du kommer tilll topplagret, toppa röran med resterande osten. Grädda sedan tacotårtan i ugnen på ca 200 grader i 20-30 minuter. Jag hade lite svårt att bedöma tiden, för när tårtan såg lagom gräddad ut så var inte tårtan varm i mitten. Så sista 10 minuterna valde jag att lägga på lite folie för att inte bränna vid maten. TIPS!

Servera tacotårtan i bitar och gärna med en grönsallad till. Detta är en rätt som går att variera i oändligheten, kanske gillar du kyckling och en annan creme fraiche smak bättre. Eller kanske jalapeno, tomater eller något annat bättre! Det var ett väldigt gott alternativ till att äta tacos en gång till i alla fall :)


kanske inte den finaste bilden, men gott var det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar