onsdag 29 september 2010

Polentamuffins med blåbär (... och hallon)

Kan bjuda på ett till bakinlägg idag, känner mig extra generös ;) Detta är till mina klasskompisar och mig imorgon, vi kommer behöva det när vi både har dugga och skolarbetesplugg på schemat...

Polenta muffins med blåbär (... och hallon för min del) - ca 12 st stora muffins.
100 g smör
3 st ekologiska ägg
1.5 dl naturell yoghurt
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl grahamsmjöl (det valde jag till)
1.5 dl polenta (majsmjöl, grovt!)
1.5 dl strösocker
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 msk potatismjöl
3 dl färska blåbär (djupfrysta går också bra)

Råsocker (valfri mängd)

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Smält smöret och rör ihop det med ägg och filmjölk.
3. Blanda vetemjöl, polenta, strösocker, bakpulver och salt i en bunke.
4. Rör ner de torra ingredienserna i äggblandningen.
5. Blanda potatismjölet med blåbären och vänd försiktigt ner dem i smeten.
6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll dem till 3/4 med smet.
7. Strö lite råsocker över varje muffins och grädda dem i mitten av ugnen i cirka 20-25 minuter


2 kommentarer:

  1. Det här skulle säkert Martin älska! Svärmor brukar göra köttfärs med klumpar av polenta i, mycket konstigt tycker jag....det här känns mer logiskt, att använda det i muffins, då är det ju givet att det blir smarrigt!

    Vad duktig du är! Jag kommer bjuda in mig själv till dig på middag nästa gång vi är nere i Borran, bara så att du vet!

    SvaraRadera
  2. Det verkligen jättegott! Matigare muffina på något sätt, å inte alls för söta! Vill man ha sötare kan man ju slänga på lite philadelfiaostfrosting på :)

    SvaraRadera