lördag 4 september 2010

Flygande Jakob

Häromdagen åt jag och Bjölle en smaskig favorit här hemma, nämligen Flygande Jakob. Grundreceptet brukar ange att man skall ha en grillad kyckling i, men jag brukar nästan alltid använda mig av kycklingfileer.. blir godare så!

Här kommer mitt recept på Flygande Jakob.

Recept för 4 personer:
4 st kycklingfileer (ca 1kg)
1-2 paket bacon
5 dl mellangrädde, vispbar
2 stora bananer
Ungefär 2 dl chillisås
Jordnötter
Salt och peppar

Gör såhär:
Börja med att finputsa och dela kycklingfileerna i mindre bitar, räkna med ungefär 4 st bitar / kycklingfilé. Bryn dem sedan i rikligt med smör, krydda med salt och peppar (för den vågade, även lite chilli). ¨åt inte kycklingen bli helt färdig, då den skall vara en bra stund inne i ugnen också, då blir det annars lätt torr. Bryn sedan baconet i en annan stekpanna, baconen kan med fördel vara klippt i mindrebitar. Jag brukar steka mitt bacon ganska knaprigt, men det får man göra som man behagar. Ställ i en djuptallrik på ett papper för att fettet från baconet skall få rinna av. Under tiden kan du sätta på ugnen på 225 grader och börja vispa grädden. När grädde är vispad, ganska hårt, så skall du blanda i chillisåsen och smaka av med salt och peppar. Lägg sedan kycklingen i botten av en ugnsfast form. Toppa med krispigt bacon, jordnötter och skivad banan. Häll sedan på grädde/chillisås blandningen över och lägg på lite ost om du vill.

Rätten är färdig efter ca 20 minuter i ugnen, eller när osten börjar bli gyllenbrun. Servera med ris och en god sallad!

en favorit hemma hos oss!
ps. alla bilder är klickbara!

serverade även en efterätt denna kväll, nämligen chokladfondanter.. mums i magen.. kändes som jag rullade fram i en vecka efteråt.. :)

en bild säger mer än tusen ord, så gott!

1 kommentar:

  1. Ja, Flygande Jakob är verkligen en klassiker som hängt med i måååånga år. Men det var längesedan jag lagade det. Kanske kan bli bra som söndagmiddag?! Du ser hur du inspirerar:)
    //L8

    SvaraRadera