onsdag 29 september 2010

sura sture

Idag ska jag bjussa på mitt allra första surdegsbröd. Det blev kanongott!

Rågsurdegsbröd - två stora limpor
dag 1, kväll
1 sats rågsurdeggrund, ca 1 dl
2,5 dl vetemjöl special (jag använde fullkorn)
1,5 dl rågmjöl (jag använde grovt)
3,5 dl ljummet vatten, termometer 37 grader

Gör såhär:
Blanda alla ingredienser i en rymlig bunke, täck med plastfolie och ställ sedan in i rumstempratur under natten, ca 10 timmar. När du morgonen efter kikar på din surdeg ska den bubbla lite fint.

dag 2, morgon
surdegen från gårdagen
4 dl vatten, ljummet, termometer 37 grader
11,5 dl vetemjöl special (jag använde även här fullkorn)
1 msk salt

Gör såhär:
Blanda surdegen från gårdagen med resten av ingredienserna i bunken med hjälp av din hushållsassistent. Kör i ca 5 minuter på väldigt låg fart, öka sedan i ca 3 minuter på lite högre fart. Låt degen vila ett par minuter innan du kör det i ca 5 minuter på medel till hög fart.
Smörj under tiden en stor jäsningslåda med olja, här i ska lilla degen ligga i några timmar sedan. Varannan timme ska du lufta degen lite, detta hjälpte Björn mig med. Han tog i varje hörne av degen in emot mitten så att den spänstade och fick mer luft i sig. Efter att ha fått jäsa till dubbel storlek, ca 4 timmars jäsning var det äntligen dax att grädda! Ugnen är nu på 250 grader och en plåt har fått ligga till sig varm i ugnen. Häv ned din deg på ett rikligt mjölat bakbord. Dela brödet i två delar och vik som ett paket, så du får en skåra på ena sidan, det blir lite finare efter att ha varit i ugnen av det. Brödet får gärna vara väldigt mjölat när du lägger det på bakplåtspappret. Jag lät sedan mina limpor ligga i ca 15 minuter på bakplåtspappret innan jag tog ut plåten och hävde på bröden på plåten. In i ugnen och första efter första 15 minutrarna har du kvar ugnen på 250 grader. Sedan vädrar du någon minut och sänker sedan till 200 grader och låter bröden stå inne i ugnen i ca 15-20 minuter till. Vädra gärna en gång till när det är 10 minuter kvar (vädringen är för att få en hård skorpa på brödet!). När brödet är 98 grader innuti är de klara, så låt dem kallna på en bakduk. Var inte orolig om bröden såg platta ut på plåten, mina steg mycket av den varma ugnen och blev riktigt fina för att vara första gången! Grymt goda, och väl värt mödan.



2 kommentarer:

  1. vet du vad, jag har kommenterat detta inlägg men nu såg jag att det var 0 kommentarer, lustigt....

    Hur som helst så är surdegsbröd ett av mina cravings, det och nuts.... Och med tanke på att jag läste det här inlägget nu så måste jag iväg till bagaren och se om han har nåt surdegsbröd kvar.....

    SvaraRadera
  2. Det blev ju jättebra! Kul!! Vad hade du för fullkornsmjöl? Och vad hade du för jäsningslåda? Har inte brytt mig om att skaffa någon, men har funderat på det.

    SvaraRadera